Supermarket Survival, osa 1: Miksi tarvitaan selviytymisopasta supermarkettiin?

Tervetuloa mukaan seikkailumatkalle supermarkettiin! Päätimme laittaa koko materiaalin avoimeen jakeluun, jotta se tavoittaa helpommin kaikki joita tämä voi todella auttaa.

Tätä tekstiä valmistellessa katselin kassajonon ostoskoreja – ja vilkaisin myös vieressä kaupattavia lehtiä. Tajusin, että niin ostoskorit kuin lehdetkin olivat edelleen täynnä kevyttä tai kaloritonta, sokeritonta ja rasvatonta, mautonta tai maidotonta. Ruokaa kehuttiin pitkään sen perusteella mitä siinä ei ole. Vallitseva terveyskeskustelu oli tehnyt ravinnosta ikävän asian jota tulisi vältellä ja josta tulisi kokea huonoa omaatuntoa. Pelottelun vaikutus näkyi ostoskoreissa: markettien tarjonta oli enimmäkseen köyhää, laimeaa, väritöntä ja hajutonta.

Onneksi aidon ravinnon arvostus on kasvanut kovaa vauhtia. Nyt tätä työtä on upeaa tehdä. Tämän kurssin oivalluksilla minäkin pelastuin parantumattomiksi väitetyistä terveyshaasteista viime vuosikymmenellä, jo ennen sosiaalista mediaa. Siitä asti olen keskittynyt opettamaan, ja samalla oppimaan lisää.

Aidon ravinnon voittokulku – ja sen haasteet

Viime vuosikymmenellä tällainen puhe oli vielä vierasta. Ravinnon laatu kuului vain kulinaristeille, eikä laadulla ajateltu olevan vaikutusta hyvinvointiin. Laadukasta ja maistuvaa ruokaa pidettiin epäterveellisenä. Nyt kun ravinnon laadun merkitys selviää miljoonille suomalaisille, muuttuu koko terveys- ja ravitsemusalan toiminta vauhdikkaasti kohti raaka-aineiden arvostusta. Täten myös asiantuntijoille ja vaikuttajille tulee mahdolliseksi saada rahoitusta Mars-yhtiötä laadukkaammista lähteistä.

Teollisuusruuan aikakaudella ravinnon tuotanto, jakelu, markkinointi ja asiantuntemus oli keskitetty isoihin instituutioihin, ja nyt olemme keskellä murrosta kohti hajautetumpaa kulttuuria joka lähtee ihmisten omista kiinnostuksista.

Jo vuosikymmenen verran terveyskeskustelu on kiihtynyt vuosi vuodelta. Vaikka asiat etenevät parempaan suuntaan, moni kokee tilanteen aikamoisena sekamelskana. Mistä aloittaa, ketä uskoa?
Supermarket Survival ei niinkään ota kantaa, mikä dieetti tai teoria on oikeassa. Oikean totuuden sijaan tavoitteena on palvella sinua siinä mistä sinä pidät. Mitä ikinä tykkäät syödä, metsästämme yhdessä siihen herkullisimmat versiot – ja ehkä löydämme uusiakin aarteita. Tuttuja tapoja voi kehittää pienillä oivalluksilla entistä nautinnollisemmaksi.

Teoria ja todellisuus

Teoria ja todellisuus ovat kaksi eri asiaa. Maasto ja kartta ovat eri asioita, vaikka kartta totta kai pyrkii kuvaamaan maastoa. En voi kävellä kartalla – vaikka se olisi maailman paras ja tarkin kartta. Se on vain kuva, ja kuva on eri kuin todellisuus jota se kuvaa.
Vielä vähemmän voisin kävellä karttaa kuvaavien sanojen päällä.

Pitkään terveyskeskustelu käytiin lähinnä karttoja kuvaavien termien tasolla – eli niin kaukana käytännön todellisuudesta ja elämän tositilanteista, kuin ehkä mitenkään mahdollista! Pelkäsimme ruokaa, joten puhuimme mieluummin vieraskielisistä sanoista kuten hiilihydraatti ja kalori. Mitä kauemmas ravintokeskustelu saatiin tosielämästä ja ihmisten omista tuntemuksista, sitä helpommin voitiin ravintotieteellä perustella rahoittajafirmojen valmistamien korviketuotteiden myyntiä. Coca-Colan teettämien tutkimusten mukaan heidän juomansa ei aiheuta diabetestä. Totuus saattaa olla silti eri, kuin kartta antaa ymmärtää.

Tällä seikkailulla puhutaan hyvin vähän teoriaa, ja mennään suoraan niihin tosielämän tilanteisiin, joissa on helppo tehdä herkullisempia valintoja – heti kun tietää, mitä hakea!

Tämän matkan tarkoitus on suunnata huomio sinne mitä teevee ei vielä mainosta ja lehdetkään eivät juuri mainitse.

 

Tästä linkistä voit ladata syvällisemmän selostuksen ravitsemusongelmien alkujuurista.

 

Tästä voit kuunnella aiheeseen liittyvän audion, miksi Supermarket Survival, ja mistä se tulee:

Viikon kysymys

Oletko vieraillut kulttuurissa, jossa ravintokeskustelua ei käydä kuolleiden käsitteiden tasolla, vaan suhde ruokaan on lämmin, rakkaudellinen, elävä ja aistikkaampi? Oletko vieraillut maassa tai mestassa, jossa ravitsemuksessa on enemmän kyse sosiaalisuudesta, onnellisuudesta ja hyvien hetkien jakamisesta – eikä niinkään tutkimuksista, suosituksista ja massamedian mauttomista korvikeruokamainoksista kuten meillä Suomessa?

Kummassa maassa ihmiset hymyilivät enemmän? Kummassa kulttuurissa krooniset taudit lähinnä loistavat poissaolollaan?