Supermarket Survival jakso 16: Pasta ja muut lisukkeet

Liian usein ruokalautasesta jopa puolet koostuu ravinneköyhistä ja yksipuolisista lisukkeista, joita on vain kolme: nykyinen laimea perunalajike, tehoriisi ja tehovehnä eri muodoissaan. Tässä SuSu-jaksossa lähdetään parantamaan lisukkeiden laatua, ja monipuolistamaan niidenkin väri- ja makumaailmaa!

Lisääminen

Muistan, kun lapsena täytyi aina syödä lautasmallin tyhjät tärkkelykset eli riisit, perunat tai pastat vaikka väkisin, jotta sai luvan kanssa syödä myös lautasen maukkaampaa eli ravitsevampaa osaa. Luulimme, että ravinneköyhä höttöhiilari olisi terveellisin osa lautasesta – koska koneistosysteemin näkökulmasta se on helpoiten hallittava tapa ruokkia massat. Nyky-ymmärryksellä voimme huoletta lisätä sen ravinnon osuutta, jota tekee mieli enemmän ja joka maistuu paremmalle.

Totta kai jos vaikkapa urheilijana tarvitsee lisää nimenomaan halpaa tärkkelystä, antaa mennä riisiä, perunaa, vähän parempaa viljaa tai vaikka bataattia senkin edestä. Haluan vain antaa tässäkin vapautuksen: kenenkään ei tarvitse väkisin syödä “terveyssyistä” mautonta makaronia tai tylsää riisiä yhtään sen enempää kuin mieli tekee. Aidon ravinnon maailmassa maukkaampi valinta on yleensä myös ravitsevampi. Mitä sinun tekee mieli syödä, on luultavasti se mitä kehosi todella kaipaa.

Joskus lukioaikoina saimme kaverin kanssa äkillisen inspiraation valmistaa superterveellistä ruokaa. Niinpä keitimme riisiä ja maustoimme sen keinotekoisilla esansseilla. Nyt ymmärrän, että olimme täysin hakoteillä: jos tänä päivänä haluaisin tehdä erityisen terveellistä ruokaa, valitsisin mitä tahansa, mitä todella tekee mieli ja etsisin siihen mahdollisimman laadukkaat eli maukkaat ja värikkäät raaka-aineet, joiden makupuutoksia ei tarvitse korjailla keinotekoisilla esansseilla.

Korvaaminen

Pastat, riisit ja perunat voi vaihtaa värikkäämpiin kasviksiin, runsaampaan salaattiin… aikanaan kouluruokalassa aloin jättää pastat ja perunat kokonaan ottamatta ja lappasin niiden tilalle vain runsaammin kasviksia/salaattia raastevaunusta. Ei sillä, että tehotuotettu raastevaunun sisältö olisi hifeimmästä päästä, mutta ainakin minulle se toimi paremmin kuin vielä mauttomampi normilisuke, jota minutkin oli opetettu syömään “terveyssyistä”. Rasvan lisäksi käytin paljon mausteita saadakseni kulahtaneimmankin salaatin maistumaan ja siten myös sulamaan paremmin.

Kotimaisia juureksia kannattaa fiilistellä, ja esim. kukkakaalimuusi voi olla kiva kokeilu vaihteluksi perunamuusille. Voi kokeilla, tykkääkö oma keho enemmän bataatista vai perunasta. Vehnää voi vaihtaa hirssiin tai tattariin ja pastojen tilalle löytyy nykyään kaikenlaisia kikhernepastoja, härkäpapupastaa ja muuta hifimpää ja hintavampaa. Bataatteja saa nykyään jopa valmiina lohkoina pakkasesta paistettavaksi. Moni tykästyy villiriisin makuun, ainakin jos sitä liottaa kunnolla… ja moni ihastuu myös linsseihin ja papuihin, kun nekin on liotettu ennen valmistusta helpommin sulavaksi ravinnoksi.

Jos liikunnan myötä kehoni kaipaa joinain päivinä enemmän tärkkelystä, saatan ostaa vaikka luomuvalmispapuja pannulla lämmitettäväksi. Pikapavutkin maistuvat ihan hyvälle, kun mukaan laittaa tarpeeksi hyvää suolaa ja maukkaita mausteita. Ainakin minun kehoni kertoo, että “hiilarinälkään” mieluummin luomupapupakkaus tai linssikeitto kuin perus vilja-annos. Olotila pysyy minulla tasaisempana pavuilla ja linsseillä kuin useimmilla vilja-annoksilla, ja niiden makukin miellyttää enemmän.

Laadun parantaminen

Pastasta saa nauttia – ja laadukkaammasta pastasta vielä vapaammin. Perunassakin voi hifistellä: kauppahalleista ainakin löytyy värikkäämpiä versioita ja supermarketeista Lapin Puikula -lajiketta.. Riisin kohdalla kannattaa etsiä lyhyempiä jyviä tai erikoisempia lajikkeita ja eurooppalaista luomua.

Tämän podcastin vieraana on Suomen ehkä eteläisin pastamies Mikko Kemppe! Menestyksekkään Salsastudion vetäjä ja monien muiden projektien pyörittäjä katsoo tarkasti lisukkeiden laadun.

Toisessa lisuke-lähetyksessä on mukana Tuulia Järvinen, joka on nähnyt elintarviketeollisuuden asennemaailmaa aidan kummaltakin puolen, useammasta näkökulmasta.