Leaderin laatuvirheet, osa 1

Alusta asti olen puhunut superfood-alalla laadun puolesta, ja 2010-vuodesta saakka tarvittaessa puuttunut julkisestikin laatuhuijauksiin. Molemmat työtehtävät ovat olleet tärkeitä, koska mitä enemmän laadusta puhuminen saa suosiota, sitä houkuttelevammaksi pahis-firmoille tulee myydä “laadun” nimellä jotain aivan muuta.

Tässä pari esimerkkiä viime vuosilta, missä olen puuttunut huijauksiin:

Totuus Total-kaksvitosesta

Syötkö vahingossa mafiajuustoa?

Päivän saalis!

Tottakai olen saanut näistä tai vastaavista kaikenlaisia uhkauksia, mm. lakimiehiltä. Joihin olen vastannut “kuinka paljon haluatte lisää julkisuutta tälle asialle?”, ja keskustelu on loppunut siihen, jos olen tehnyt tutkimustyöni hyvin.

Nyt on pakko avautua Leaderista, joka käyttää toistuvasti kauniita sanoja kuten “laatu” ja “superfood”, aika rumasti väärin.

Esimerkki:

Leaderin oma kuvaus Protein Dream -patukoista sisältää mm. sanoja “hyvät ravintoarvot” ja “proteiinipatukoiden luxusherkku”. Katsotaan, mitä nämä luksusherkut sisältävät. Sisällysluettelosta löytyy mm. makeutettu maitotiiviste, maltitolisiirappi, sokeri, aromi, sokeri, kovetettu palmuöljy, maitojauhe, maltitoli, maitoproteiini- ja hydrolysoitu maitoproteiini, soijaproteiini, soijakrispi, polydekstroosi, sokeri, glukoosisiirappi…

Onko valkosokeri Leaderin käsitys luksuksesta? Ei tietenkään; kyse on kuluttajan höynäyttämisestä, ja toisten tekemän laatuvalistustyön kannibalisoinnista. Kun tinkii raaka-aineiden laadusta, voi käyttää enemmän rahaa vanhanaikaiseen mainontaan. Onneksi kaikkia asiantuntijoita ei voi enää ostaa pelkällä rahalla, koska yhä useampi uuden ajan asiantuntija tulee instituutiorakenteiden ulkopuolelta, vapaamman ajattelun verkostoista.

Olen laittanut vuosikymmenen ajan paljon peliin, jotta laatuajattelu leviää, ja saamme Suomeen hyvää tekevän elintarvikealan. Tätä tehtävää eniten vaikeuttavat ne veijarifirmat, joiden bisnes on tärvellä tärkeä sana kuten “laatu”, myymällä sen nimissä valkosokeria ja kovetettua kasvirasvaa. Tulen pitämään ääntä asiasta, kunnes sellainen toiminta loppuu tai muuttuu olennaisilta osin. Sanon tämän suoraan, jos joku Leaderilta lukee tätä: te tuhoatte toiminnallanne, asiakkaidenne terveyden lisäksi, minun ja yhä useamman intohimoista elämäntyötä, ja sitä emme tietyn rajan jälkeen voi sallia. Meillä on eettinen velvollisuus varoittaa laatua etsiviä ihmisiä tuotteista, joiden vaikutus voi olla jopa päinvastainen verrattuna lupauksiin. Hyvien brändien lisäksi tehtävämme on nostaa keskusteluun myös ne merkit, jotka väittävät olevansa hyvän asian takana, mutta käytännössä toimivatkin sitä vastaan. Sitä varten sosiaalinen media on olemassa.

Me vaikuttajat katsomme myös toistemme perään. Kerran kirjoitin julkisesti kollegasta, joka mainosti Leaderin EasyDiettia. Toinen kollega puuttui julkisesti peliin, kun hänen mielestä tein väärin myymällä toissavuonna verkostomarkkinointituotetta. Olemme nykyään molempien kanssa hyvissä väleissä. Tällä hetkellä moni kollega antaa tiukkaa palautetta kirjani käsikirjoituksesta, jotta saadaan teos vielä tarkemmin linjaan sen kehityksen kanssa jota tahdomme maailmassa nähdä.

Lisää Leaderia:

“Leader-tuotteiden laatu syntyy ammattitaitoisesta henkilökunnasta, raaka-aineista, valmistuksesta, laadunvalvonnasta, yhteistyökumppaneista ja viimeisimmän tutkimustiedon hyödyntämisestä.”

Sama rehellisemmin: “Leader-tuotteiden laatu syntyy makeutetusta maitotiivisteestä, raffinoiduista halpissokereista, kovetetuista kasvirasvoista, rajussa kuivausprosessissa hapettuneesta maitojauheesta, soijaproteiinista ja soijakrispista, sekä viimeisimmän keinoaromi-tutkimustiedon hyödyntämisestä”

Vinkki kaikille: älä usko ylisanoja sellaisenaan, vaan katso onko niille katetta. Miksi tukisit brändiä, joka tekee toistuvasti tyhjiä lupauksia tai jopa valehtelee räikeästi? Terveyttä saa edullisemmin sieltä, missä luottamus on ansaittu teoilla eikä tyhjillä lauseilla.

Ihana Helmi kysyi äsken, “mitä teet”, vastasin:

– kirjoitan Leaderista, koska aina kun mainitsen asiasta jossain somessa, saan heti palautetta että “kiitos kun kerroit, koska olin ostanu noita ja ihmettelin miksi tuli huono olo…”

Se on se toinen puoli, miksi tätä tehdään. On palkitsevaa auttaa ihmisiä löytämään tuotteita, joista tulee kiitosta. Joskus voi olla olennaista myös mainita, miksi osa “hyviksi” mainostetuista tuotteista ei olekaan hyväksi.

Tutkin jatkossa tarkemmin, kuinka eri superfood- ja lisäravinnefirmat toimivat laatuasioissa, miten asiaa varmistetaan ja kuinka laatufilosofiat myös poikkeavat toisistaan. Tulen oppimaan paljon lisää prosessin aikana.

Reilun kymmenen vuoden kuluessa olen huomannut, että lopulta merkittävin tekijä laadun säilymisen ja kehittymisen kannalta on firman sisäinen kulttuuri: mitä laatu merkitsee yrityksen johdolle ja työntekijöille henkilökohtaisesti. Yllättävän monen elintarvikeyrityksen tuotesuunnittelija tai tuotevastaava ei edes tunne omien tuotteidensa sisältöjä tai niiden aineita saati valmistusprosesseja. Reseptien tekeminen on liian usein lähes kokonaan ulkoistettu ulkomaille. Tuotevastaavan tehtävä on lähinnä vain valita kuluttajia miellyttävä maku, saada se aikaan mahdollisimman halvoilla raaka-aineilla, ja vastailla sähköposteihin. Joidenkin firmojen työntekijät tai päättäjät eivät käytä oman firman tuotteita edes ilmaiseksi.

Joka kerta kun “laatua” mainostavan superfoodfirman johtaja on vienyt minut vaikkapa huoltoasemalle munkkikahville, olen saanut jälkeenpäin huomata, että sama ristiriita tulee näkymään vielä vuosien päästäkin myös firman omien tuotteiden laadussa (tai sen puutteissa). Vettä ei voi loputtomasti kantaa kaivoon, eikä välinpitämätöntä ihmistä saa kovin helposti ulkoapäin muutettua intohimoiseksi sen asian suhteen, mikä ei juuri hänelle ole henkilökohtaisesti tärkeää. Liian moni yrittäjä edelleen päätyy alalle jonkun “bisnesmahdollisuuden” perässä. Tuoreempi ja kestävämpi tapa on rakentaa kokonaisvaltaisempaa menestystä aidomman intohimon ympärille.

Mainospuheissa toki mikä tahansa muodikas sana “merkitsee meidän firmalle ihan hirmuisen paljon”, mutta onneksi yhä useampi alan asiakas osaa jo lukea myös todellisuutta mainosviestinnän takana.

Nyt lähdetään viemään villisian sukulaista villapossua pohjoisen permakulttuuritilalta vielä pohjoisemmalle biotilalle. Palataan pian taas terveysalan laatuasioihin!