Haastattelu yliopistolle

 

2018-04-03 19:04 GMT+03:00:

Moi!
Tässä muutama kysymys, mukavaa että viitsit vastata 🙂 Voit vastata ihan vapaamuotoisesti, mutta esitykseen emme välttämättä pysty kovin pitkiä vastauksia sisällyttämään. Käytän kysymyksissä sanaa ruokavalio, vaikka tässä taitaa olla enemmän ruokafilosofiasta kyse?

 

Joo, en ole yli kymmenen vuoden aikana tehnyt koskaan edes asiakkaille yhtään ruokavaliota. Ymmärrän, että vaikkapa urheilija saattaa tarvita tarkat ohjeet. Itse kuitenkin keskityn antamaan laadullisia parannusideoita siihen, miten kukin jo syö tai mitä ruokavaliota joku jo noudattaa. En halua muuttaa toisten syömistä, vaan parantaa sitä, jolloin nautinto lisääntyy käsi kädessä ravinnetiheyden kanssa.

 

1. Miten kuvailisit käyttämääsi/suosittelemaasi ruokavaliota pääpiirteittäin?

Kaikki se, mikä lautasmallista puuttuu: tuoreuden merkitys, alkuperätietoisuus, ja mistä kaikesta raaka-aineen tai ruoanlaiton laatu koostuu. Minua kiinnostaa enemmän ekosysteemin hyvinvointi, josta ravinto tulee, kuin aterian hiilihydraattiprosentti, makroravinnejakauma tai minkään mallin mukaisuus. Lautasmallin mukaan tuore ja eines on samaa. Todellisuudessa aterian maku ja terveellisyys muuttuvat merkittävästi jo siinä, paistaako sen valuraudassa vai teflonissa ja syökö sen heti lämpimänä vai antaako jäähtyä liikaa. Virallinen malli on unohtanut mausteetkin kokonaan. Niilläkin voi vaikuttaa aterian tulehdusvasteeseen, sulamiseen ja fytoravinnesisältöön hurjasti.

Ajatteluvallan päämaja

 

2. Miten ruokavaliosi eroaa suomalaisista ravitsemussuosituksista?

 

Enemmän ja voimakkaampaa vihreää. Selkeämpi aidon ruoan suosiminen: vähemmän lisäaineita ja valkosokeria, enemmän makua hyvistä raaka-aineista. En suosi täysjyvää, koska täysjyvä pitäisi kasvattaa JA prosessoida perinteisesti, jotta se todella tekisi vatsalle hyvää (esi-itäminen, liotus, pitkä nostatusaika). Nykyään viljassa on lisäksi liikaa mm. vatsavaivoja ja syöpää aiheuttavaa glyfosaattia. Perunaa paremmin minulle sopii bataatti – tai parempi peruna kuten Lapin puikula.

 

En todellakaan paista rypsillä tai muulla raffinoidulla siemenöljyllä. Saatatte ideologisesti naureskella paleo-ajatukselle, mutta logiikka on silti selkeä: raffinoidut siemenöljyt eivät ole kovin pitkään kuuluneet ihmisen ruokavalioon; ne ovat teollistumisen mukanaan tuoma uuden ajan ihmiskoe. Kemistin logiikka ei myöskään puolla herkästi hapettuvilla rasvoilla paistamista. Ja kulinaristin logiikka ei pidä siitä kalvon tunteesta kitalaessa tai eltaantuneisuuden suutuntumasta. Ja terveyshifistelijän olotila ei pidä heikosti kuumuutta kestävällä halvalla teollisuusöljyllä paistetun aterian tuomasta väsymyksestä.

 

Jos Marina Heinonen varoittelee teitä ravinnetiheiden trooppisten öljyjen ja eläinrasvojen käytöstä, kannattaa lukea tohtori Bruce Fifen kirjoista myös toinen näkökulma:

 

 

 

 

Sekä integratiivisen lääketieteen pioneeri Mark Hyman:

 

Tai vaikkapa Biohakkerin käsikirja, lähteineen:

 

En juo rasvatonta tehomaitoa, vaan nautin mahdollisimman laadukasta voita, gheetä, pastöroimattomia juustoja vuoristoniityiltä, joskus myös laadukasta laidunheraa (jonka makua ja vaikutusta ei voi edes verrata vanhanaikaiseen halpisheraan). Saatan joskus kokeilla mielenkiinnosta myös vaikkapa vuohen rahkaa. Suosin maitotuotteissa lammasta, vuohta ja puhvelia enemmän kuin lehmää, jonka kaseiiniproteiinista merkittävä osa saattaa olla inflammatorisempaa A1-betakaseiinia.

 

Ison mittakaavan tehotuotannossa suosin luomua, mutta vieläkin enemmän pidän pientiloista ja byrokratian vähentämisestä.

 

Käytän mausteita, toisin kuin suomalaiset ja suositukset. Ja panostan mausteissa laatuun, esim. Herbaria, Sonnentor ja Tietäväinen. Näistä tulee melko eri luokan aromi keittiöön ja lautaselle kuin jostain santamariasta tai sallisesta. Käytän myös tuoreyrttejä.

 

Fiilistelen villivihanneksia. Niiden ravinnetiheyttä ja tuoreutta on vaikea voittaa.

 

En kiellä herkuttelua, vaan päivitän sen laatua. En “nauti” valkovehnä-valkosokeri-keinorasva-lisäainekakuista, vaan todella Nautin vaikkapa raakakakuista superfood-tason ravinnetiheydellä.

 

Ennen kaikkea: en yritä syödä minkään mallin, ohjeen tai rajoitteen mukaan. Nautin vapaasti hyvästä ruoasta ja panostan jo ihan nautinnonkin takia sen löytämiseen. Keskityn työssäni kasvattamaan kysyntää ja tarjontaa yhä paremmalle ruoalle, jolloin maailmasta tulee parempi, rennompi ja vapaampi paikka meille kaikille elää ja syödä.

 

3. Vältätkö joitain ruoka-aineita? Entä onko sellaisia ruoka-aineita, joita kaikkien tulisi mielestäsi syödä?

 

Välttämisen sijaan päivitän. Jos minun tekee mieli makeaa, en vältä sokeria, vaan syön laadukasta hunajaa, kookossokeria, palmusokeria, Masajo-intiaanisokeria, luomutaatelia, luomubanaania, lucumaa, mulperimarjaa, gojimarjaa, shampanjamangoa Oriental Supermarketista, kookosvettä, duriania tai vaikka kotimaista mansikkaa. Problem solved.

 

Sama juttu kaikissa muissa ravinneköyhissä teollisuustulehduttajissa: en vältä maitoa, vaan päivitän sitä huippulaadukkaisiin maitotuotteisiin ja joissain tapauksissa myös Oatlyn tai Juustoportin kauratuotteisiin.

 

En vältä rasvaa, vaan suosin laadukkaimpia ja maukkaimpia rasvoja, mitä löydän.

 

En vältä edes lisäaineita, vaan syön niin hyvää ruokaa, ettei sen puuttuvia ominaisuuksia tarvitse “korjailla” kiinavalmisteisilla teollisuuskemikaaleilla.

 

En vältä leipää, vaan pidän varastossa Masajon jaksamisleipää tai joitain laadukkaita näkkäreitä, kräkkereitä tai muuta voin ja herkkutäytteiden rapeaa alustaa.

 

Mitä kaikkien tulisi syödä?

 

Ei ole olemassa mitään ruokaa, jota kaikkien tulisi syödä, sillä kaikki on korvattavissa, ja asiat riippuvat yksilöstä, (elämän)tilanteesta, tavoitteesta, jopa vuodenajasta ja sosiaalisesta kokonaiskontekstista. Yleisellä tasolla voisin kuitenkin suositella lähes kaikille:

 

 – kotimaisten pakkasmarjojen suosimista

 

 – vihreän lisäämistä jossain muodossa (mehu, smoothie, viherjauhe, villivihreä, kaupan vahva-aromiset tuorevihreät ja tuoreyrtit, oraat, minivihreät)

 

 – parempaa nesteytystä (ei enemmän, vaan parempaa, jolloin myös määrä nousee, koska keho janoaa enemmän)

 

 

4. Mitkä ovat tärkeimmät syyt ruokavaliosi noudattamiseen?

 

Sain astman pois helposti, ja MS-oireet pois menemällä pidemmälle tulehuksen minimoinnissa ja ravinnon regeneratiivisuudessa. Kaupan päälle sain ison kasan supervoimia, joista en tahdo luopua. En kaipaa takaisin tukkoisuuteen ja aivosumuun. Lisäksi hyvä ruoka tuo vastaan itsenäisesti ajattelevia, energisiä, rakkaudellisia, innokkaita ja itseään kehittäviä ihmisiä. Se, että joku syö tavallista paremmin, korreloi vahvasti itsensä rakastamisen kanssa.

 

5. Millaisia ruokia tyypillisesti syöt/suosittelet syötävän? Millaiset elintarvikkeet ja ruokalajit muodostavat ruokavalion perustan?

 

Minun ruokavaliottomassa ruokavaliossani ei ole mitään perustaa: perusta voi olla juuri se, mihin juuri sinä olet jo tottunut. Ruoka on osa kulttuuria, sosiaalisia tapoja ja koko elämää, joten en tahdo muuttaa sinun koko elämääsi vain sen takia, että minusta sinun pitäisi syödä tietyn kaavan mukaan. Joten pidetään ne kaavat, joista sinä pidät, ja päivitetään vain raaka-aineiden ja ehkä myös kokkausmenetelmien laatua. Päivitetään ravintola- ja kahvilavalintoja ja löydetään niiden sisällä myös hieman päivitetympiä mahdollisuuksia. Korvataan kouluruokalassa pastaa ja kumiperunaa kasviksilla, lisätään mausteita ja mahdollisesti myös parhaita rasvoja, joita paikasta löytyy. Otetaan ehkä entsyymi tai muu pieni biohakkerointi aterian alle, jotta seuraavalla luennolla jaksaa kuunnella ilman ruokalepoa.
Suosittelen siis syömään juuri niitä ruokia, joita jo syöt tai jotka sinulle kuhunkin elämäntilanteeseen tai kohtaamiseen sopivat. Suosittelen avaamaan silmiä herkullisille mahdollisuuksille päivittää laatua paremmaksi juuri seuraavassa valintatilanteessa tai ruoanlaittohetkessä – sen sisällä mistä sinä tykkäät. Sitä voi myös laajentaa uusiin makukokemuksiin, jos kokeilunhalu kasvaa syödessä.

 

Monopolitehdas suurteollisuuden ohjauksessa

 

6. Jos haluat, voit myös kirjoittaa vapaamuotoisen kommentin/terveisiä tuleville ravitsemustieteilijöille 🙂

 

Lukekaa myös, mitä funktionaalinen lääketiede, integratiivinen lääketiede tai mikä tahansa luontais- tai vaihtoehtoperinne sanoo ravitsemusasioihin. Tutustukaa biokemiaan. Tarkastakaa biokemian paksuista oppikirjoista, voivatko Marinan pahanmakuiset väitteet pitää edes teoriassa paikkaansa. Lukekaa englanniksi: melkein kaikki hyvät kirjat niin ravitsemuksessa kuin etenkin biokemiassa vaativat englannin kielen taitoa.